کلیسای تاریخی و قدیمی سنت استپـانوس


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود




نام این کیسا الهام گرفته از نام استپانوس شهید اوّل راه مسیحیت است و معماری خاص و شگفت انگیز این بنای تاریخی حکایت از احداث آن در بین قرن های چهارم تا ششم هجری دارد.

سبک معماری این کلیسا نیز آمیزه ای از شیوه معماری اورارتو،اشکانی،یونانی و رومی است که درباره تاریخ بنای آن مطالب مختلفی نقل شده است.

عـده ای تاریـخ بنـای این کلیسا را نخستین سده های مسیحیت و عده ای نیـز زمان آن را به اواسط سلطنت صفویه نسبت داده اند.امـروزه کلیسـای سنت استپانوس یکی ازکلیساهای مـورد علاقه و مقدس مسیحیـان جهان به شمار میرود که هرساله بویژه تیرماه تعداد بسیاری ازمسیحیان از اقصی نقاط جـهان برای انجام آیین ویژه در این محل حضور می یابند.بنای کلیسای سنت استپانوس از سه قسمت اصلی بـرج ناقوس،نمازخـانه و اجاق دانیـال تشکیل شده که هر کدام گواه تاریـخ این سرزمین است.حـاری پایه ها و طاق نماها و تـزیینـات طاق سر به قدری بدیع است که بی شک از شاهکارهای هنری حجاری ایران به حساب می آید.

کتیبه ای از سنگ به خط نستعلیق بر بالای درب ورودی و زیر طاق مدخل کلیسا به چشم می خورد که تاریـخ آن به سال 1245 قمری اشاره دارد.متن کتیبه توسط عباس میـرزا نایب السلطنه فرزند فتحعلی شاه از محب علی بیـگ نخجـوانی خـریـداری شده و وقف کلیسا شده است.فضـای داخل کلیسا به صـورت صلیب و از سه قسمت شامل ایــوان،نمازخـانه و محـراب تشکیل شده و شیوه های نقاشی های مذهبی در قـرون 16 و 17 میلادی بر آن نقش دارد.

صدها سنگ نبشته به زبان ارمنی در داخل و خارج کلیسا نصب شده که با ترجمه آنها به زبان فارسی میتوان به نام کلیسا،معمار،تاریـخ بنـای کلیسا و حتی بخش هایی از تاریـخ اقـوامی که در این سرزمین می زیستند پی برد.

درسالهای اخیر فعالیت های بسیاری برای مرمت این بنا انجام شده که از آن جمله می توان به تعمیر و نصب ناقوس کلیسا و مرمت و بهسازی راه ارتباطی توسط سازمان منطقه آزاد ارس در سال گذشته اشاره کرد.

در کنار این اثـر تاریخی که در سال های گذشته در فهـرست آثـار یونسکو ثبت جـهانی شده،اماکن مذهبی و گردشگـری همانند بـرج دوزال،حمام تاریخـی کردشت،روسـتای اشتبین،امامـزاده سید محمد آقـا نوجه مهر و آبشـار تاریخی آسیاب خود نمایی کرده و هر ساله میـزبان خیل عظیم گردشگر داخلی و خارجی است.

شهرستان جلفا در فاصله 146 کیلومتری تبریز مرکز آذربایجان شرقی واقع شده و ازطریق رودخانه مرزی ارس با جمهوری خود مختار نخجوان و جمهوری ارمنستان مرز آبی مشترک دارد.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



:: موضوعات مرتبط: تاریخی , ,
:: برچسب‌ها: عباس میرزانایب السلطنه , رودخانه ارس , شهرستان جلفا , کلیسای قدیمی سنت استپانوس ,
:: بازدید از این مطلب : 598
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : Bahram
ت : پنج شنبه 14 فروردين 1393
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:









نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان Harmonic... و آدرس bahram3.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






RSS

Powered By
loxblog.Com